راهنمای خرید کالای دیجیتال

راهنمای خرید هارد اکسترنال

حافظه داخلی کامپیوتر ظرفیت محدودیتی دارد که پس از مدتی ذخیره عکس ها و فیلم های شخصی و یا فیلم و سریال های مورد علاقه تان پر می شود. پس ناگزیرید که یک سری از اطلاعات را پاک کنید تا فضا برای داده های جدید باز شود، مسلما این امر برای شما خوشآیند نخواهد بود. پس باید از یک هارد اکسترنال استفاده کنید.

هم چنین شاید برای شما پیش آمده باشد که هارد رایانه تان از کار بیفتد و تمامی اطلاعاتتان پاک شود. برای جلوگیری از رخ دادن چنین اتفاقی بهتر است از اطلاعات خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید و بهترین کار استفاده از یک هارد است.

در واقع اگر نیاز به فضایی امن و در عین حال در دسترس برای ذخیره اطلاعات خود دارید، خرید یک هارد اکسترنال را به شما پیشنهاد می کنیم.

هارد اکسترنال چیست؟

کلمه اکسترنال به معنای خارجی است. شاید وقتی اسم هارد دیسک اکسترنال را می شنوید، فکر کنید با چیز عجیب و غریبی سروکار دارید! ولی بدانید که هارد اکسترنال همان هارد اینترنال می باشد که درون رایانه شما قرار دارد. به بیان ساده تر هارد اکسترنال مانند یک فلش معمولی با ظرفیت بالا است.

اولین ویژگی ای که این نوع هاردها در ذهن شما تداعی می کند، قابلیت portable  یا قابل حمل بودن آن است. پس به راحتی می توانید هاردتان را درون کیف کوله پشتی قرار دهید و آن را همه جا همراه خود ببرید.

هاردهای اینترنال و اکسترنال چه تفاوتی دارند؟

پورت های هارد اینترنال طوری طراحی شده است که به مادربرد کامپیوتر وصل می شود، اما پورت هارد اکسترنال را معمولا به صورت USB طراحی می کنند که به راحتی بتواند از خارج به دستگاه متصل شود و می توان خیلی راحت آن را حمل و به هر دستگاهی وصل کرد.

ظرفیت هارد اکسترنال

هاردها ظرفیت متفاوتی دارند. هرچه ظرفیت آن ها بیشتر باشد، وزن بیشتری هم دارند. شاید وقتی چند سال گذشته اسم هارد اکسترنال ۱ ترابایتی را می شنیدید، ظرفیت و حجم بالا در ذهن تان تداعی می شد. ولی امروزه هاردها با ظرفیت های متنوعی به بازار عرضه می شوند. از ظرفیت ۲ ترابایت گرفته تا ۱۶ ترابایت. پس با توجه به نیاز خود می توانید مناسب ترین هارد را انتخاب کنید.

خرید هارد اکسترنال

کاربرد هارد اکسترنال

گرفتن نسخه پشتیبان از اطلاعات کاری است که انجام آن را حتما به شما توصیه می کنیم. چون ممکن است هارد رایانه شما در اثر ضربه آسیب ببیند و اطلاعات آن پاک شود. یا ممکن است گوشی موبایل و یا لپ تاپ شما خراب شود و یا به سرقت برود، در آن لحظه علاوه بر خسارت مالی که به شما وارد شده است، نگرانی از دست دادن اطلاعاتان نیز به آن اضافه شده و این مساله برای شما واقعا ناراحت کننده خواهد بود. پس بهتر است قبل از وقوع پیشامد ناراحت کننده ای خیال خود را از این بابت راحت کنید و از اطلاعات خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.

برای ذخیره اطلاعاتی که حجم بالایی دارند، خواه یا ناخواه نیاز به فضای ذخیره سازی زیادی دارید که در این زمان هارد اکسترنال به کمک شما می آید.

خرابی هارد اکسترنال

هاردها ابزاری آسیب پذیر هستند، پس در هنگام استفاده از آن ها حساسیت بیشتری به خرج دهید. هارد را به سیستم خود وصل کنید، اطلاعات مورد نظر را جا به جا کنید و پس از اتمام کار آن را قطع کنید. اگر قبل از جدا کردن گزینه ی Safe remove  را بزنید برای دستگاه بهتر خواهد بود. هم چنین بهتر است زمانی که هارد به طور کامل متوقف نشده است جا به جا نشود.

در هنگام خرید هارد مقاومت در برابر ضربه و شوک را هم مد نظر قرار دهید، چون این لوازم جانبی واقعا در برابر ضربه حساس هستند.

انواع خرابی ها

  • کندی هارد : قابل تعمیر است و مشکل باید از سمت یک متخصص بررسی شود.
  • خرابی فریم : خرابی فریم می تواند مشکلاتی مانند کندی، عدم نمایش و … ایجاد کند.
  • ضربه خوردن : ضربه دیدن هارد باعث آسیب فیزیکی می شود و ممکن است اطلاعات از دست برود.
  • خرابی هد : در صورت بروز این مشکل، با تعویض هد می توان به اطلاعات رسید.
  • ویروسی شدن
  • کم شدن ظرفیت

محافظت از هارد اکسترنال

در جا به جایی هارد های اکسترنال مراقب باشید. حتما برای جا به جایی آن  از کیف محافظ استفاده کنید. چون هاردها معمولا نسبت به خط و خش، ضربه و آب حساس هستند و ممکن است همه اطلاعات خود را از دست بدهید. قطعا از دست دادن عکس ها و فیلم های یادگاری که خاطرات شما را به همراه دارند بسیار ناراحت کننده است. کیف هارد معمولا دارای پد محافظ و یک کش برای محافظت از بدنه هارد است که از تکان خوردن هارد جلوگیری می کند. کابل اتصال را هم می توانید در توری کناری کیف جای دهید.

راهنمای خرید هارد اکسترنال

هارد را به گوشی موبایل وصل کنم؟

شاید این فکر به ذهن شما خطور کند که هارد اکسترنال را با کابل USB به گوشی خود متصل کنید. مراقب باشید!  انجام این کار را اصلا به شما توصیه نمی کنیم، چون علاوه بر این که به باتری گوشی شما آسیب می زند، انرژی لازم برای راه اندازی هارد نیز تامین نمی شود و ممکن است بعضی از اطلاعات شما پاک شود.

کابل رابط هارد اکسترنال

هر چه طول کابل کوتاه تر باشد نویز کم تری ایجاد کرده و امکان آسیب به اطلاعات ذخیره شده کم تر می شود. پس حتما از کابلی که به همراه هارد به شما عرضه می شود استفاده کنید. نوع رابط هارد اکسترنال یکی از انواع اتصالات USB  یا Frimwire  است. تنها تفاوت این دو نوع اتصال در سرعت جابه جایی اطلاعات است.

 معمولا اتصال هارد یکی از انواع USB3.0 ، USB3.1  یا USB 2.0  می باشد. البته هارد اکسترنال های جدید تر دارای پورت USB Type-C  هستند.

هارد اکسترنال

هارد اکسترنال چطور شارژ می شود؟

اکثر هاردهای اکسترنال بدون آداپتور هستند و به منبع تغذیه جداگانه ای متصل نمی شوند. بلکه انرژی مورد نیاز خود را از طریق همان کابل USB منصل به رایانه به دست می آورند. بعضی از انواع هاردهای اکسترنال نیز با آداپتور بوده و بیشتر برای دسکتاپ مناسب هستند. در این صورت خیالتان از نواسات برق آسوده باشد، ولی در نظر داشته باشید که وجود آداپتور باعث شده این نوع از هاردها وزن زیادی داشته باشند و امکان جا به جایی آن ها نیست.

سرعت هارد اکسترنال

سرعت ذخیره سازی به معنای این است که اطلاعات بین هارد و رایانه با چه سرعتی منتقل می شود. هر چه سرعت هارد بیشتر باشد جا به جایی و خواندن اطلاعات سریع تر است. زمانی که بخواهید چندین قسمت از یک سریال را جا به جا کنید، متوجه اهمیت سرعت انتقال داده ها می شوید.

خرید هارد اکسترنال

امکان بازیابی اطلاعات در هارد وجود دارد؟

در برخی مواقع به صورت اتفاقی و یا سهل انگاری، اطلاعات ذخیره شده در دستگاه ها از بین می روند و دیگر به آن ها دسترسی ندارید. در صورت از دست دادن اطلاعات در هر یک از هاردهای اکسترنال می توانید به مرکز بازیابی اطلاعات مراجعه کنید.

محدودیت استفاده از هارد اکسترنال

  • اگر قصد دارید به مدت طولانی از یک هارد استفاده کنید، بهتر است یک هارد داخلی روی سیستم خود نصب کنید. چون هم قیمت مناسب تری دارد و هم ماندگارتر است. البته امکان پیاده سازی آن بر روی دستگاهی مثل لپ تاپ ممکن نیست.
  • همان طور که به شما اطلاع دادیم بهتر است هارد را به گوشی خود متصل نکنید، زیرا برای بالا آوردن اطلاعات به نیروی باتری زیادی نیاز دارد و این امر به گوشی موبایل شما آسیب می رساند.

خرید هارد HDD یا SSD

اینکه از نظر اکثر افراد هارد SSD بهتر است اصلا دلیل بر این نمی شود که شما هم حتما SSD بخرید. چون حافظه اکسترنال SSD هم گران تر است و هم حجم کم تری دارد. پس می توانید یک هارد اکسترنال HDD با حجم بالا و قیمت پایین تر تهیه کنید.

از طرف دیگر حافظه SSD قسمت مکانیکی ندارد و در برابر ضربه مقاوم است. اما اگر هارد HDD ضربه بخورد به احتمال زیاد باطل می شود و اطلاعات شما از بین می رود.
در کل خرید حافظه اکسترنال SSD به افرادی که قصد جابجایی اطلاعات زیاد و یا نصب برنامه ها را دارند توصیه می شود .

خرید هارد اکسترنال با آداپتور یا بدون آداپتور

هاردهای اکسترنال به دو دسته کلی با آداپتور و بدون آداپتور تقسیم می شوند. هارد هایی که آداپتور ندارند برق مورد نیازشان را از USB تامین می کنند. هارد هایی که آداپتور دارند، معمولا برای دسکتاپ طراحی شده اند که وزن و سایز آن ها بیشتر است. به هر حال هارد با آداپتور در اولویت قرار دارد؛ زیرا علاوه بر به صفر رسیدن قطع و وصل شدن ها، از لپ تاپ هم برق نمی کشد.

نحوه اتصال هارد اکسترنال به لپ تاپ

مزایای خرید هارد اکسترنال

مزایای خرید هارد اکسترنال را می توان در چند مورد زیر خلاصه کرد:

  • مقاومت در برابر ضربه
  • حجم و ظرفیت بالا
  • کوچک و سبک بودن
  • قابلیت حمل
  • عمر طولانی
  • قابل اتصال به دستگاه های مختلف

چرا باید هارد اکسترنال بخریم؟

اگر چه قبلا تمامی اطلاعات بر روی هاردهای اینترنال ثبت می شد، ولی باید بدانید که نمی توان به هاردهای اینترنال اطمینان کرد. چون این هاردها به ضربه حساس هستند و این امر باعث شده تا عمر محدودی داشته باشند. علاوه بر این اطلاعات در هارد اینترنال امنیت کافی را ندارند و در صورت از دست رفتن اطلاعات، امکان ریکاوری خیلی پایین است و هزینه بالایی می برد.

خرید هارد اکسترنال

برای خرید هارد اکسترنال به ظرفیت آن توجه کنید. اگر بودجه کافی دارید توصیه ما به شما این است که هاردهایی با ظرفیت بالاتر از ۱ ترابایت تهیه کنید. چون هر چه فضای در دسترس شما بیشتر باشد، در طول زمان بازدهی بهتری برای شما به ارمغان می آورد. ولی باید بدانید که هر چه ظرفیت هارد ها بالاتر رود، قیمت آن نیز بیشتر می شود.

اندازه فیزیکی هارد و قابل حمل بودن آن نیز نکته دیگری است که حتما باید به آن توجه کنید.

اگر نگران آسیب وارده به هارد ناشی از نواسانات برق هستید، می توانید از حافظه های با آداپتور خارجی استفاده کنید. این نوع هارد ها برای اتصال به رایانه های خانگی مناسب تر هستند. چون وزن نسبتا بالایی داشته و برای اینکه آن را به همراه خود حمل کنید گزینه مناسبی نیستند.

راهنمای خرید هارد اکسترنال

کدام برند هارد اکسترنال بهتر است؟

قطعا مهم ترین سوالی که در رابطه با هارد اکسترنال برای شما پیش می آید این است که چه مارک یا برندی بهتر است؟ در این قسمت اطلاعاتی درباره برندهای سازنده هارد اکسترنال در اختیار شما قرار می دهیم تا بتوانید با آگاهی کامل انتخاب صحیحی داشته باشید.

از جمله هاردهای شناخته شده در جهان می توان به برند سیگیت، توشیبا، وسترن دیجیتال، سامسونگ و آی دیتا اشاره کرد. شرکت سیگیت یکی از بزرگترین و قدیمی ترین تولید کنندگان هارد در جهان است و بیشترین سهم بازار جهانی را به خود اختصاص داده است.

اگر به دنبال هاردهایی با قیمت مناسب تر هستید، برندهای آی دیتا و وسترن دیجیتال را به شما  پیشنهاد می کنیم.

هارد دیسک وسترن دیجیتال مدل My passport  یکی از پرفروش ترین انواع موجود در بازار است که دارای رنگ های متنوعی است و طراحی به کار رفته در آن ها قابل توجه است. اگر به دنبال خرید یک هارد با قابلیت های مناسب و طراحی زیبا هستید در خرید برند وسترن دیجیتال شک نکنید.

اگر ویژگی مد نظر شما مقاومت محصول در برابر ضربه، خط و خش و گرد و غبار است بهتر است به برند آی دیتا توجه کنید.

خرید هارد آی دیتا

توصیه ما به شما در هنگام خرید 

  • اگر توانش را دارید هارد اکسترنال ضد شوک یا ضد ضربه تهیه کنید. در هاردهای ضد شوک هنگام ضربه خوردن، هد برای لحظه ای جدا می شود. پس امکان از دست رفتن اطلاعات خیلی پایین است.
  • در واقعیت یک هارد در هر ثانیه فقط می تواند حدود ۱۲۰ مگابایت اطلاعات را جا به جا کند. پس گول حرف بعضی از فروشنده ها را نخورید!
  • اگر یک هارد اکسترنال معمولی خریدید، یک کاور ژله ای نیز تهیه کنید تا جلوی ضربه را بگیرد.
  • هارد اکسترنال با گارانتی بخرید. معمولا گارانتی اکثر هاردهای اکسترنال دو یال است.

به طور کلی در هنگام خرید هارد اکسترنال به نکات زیر توجه کنید:

۱. ظرفیت
۲. سرعت
۳. حمل پذیری و دوام
۴. امنیت
۵. گارانتی

جمع بندی

هر چه حجم هارد اکسترنال بیشتر باشد، فشردگی قطعات درونی آن بیشتر است و احتمال آسیب دیدن بالاتر می رود. هم چنین چون حجم آن بیشتر است، اطلاعات بیشتری هم از دست می رود.
پس بهتر است که اطلاعات مهم خود را در چند دیسک داشته باشید و اگر حجم خیلی بالا مورد نیازتان نیست، هارد اکسترنالی با حجم کمتر و قیمت مناسب تر تهیه کنید.

برای خرید هارد اکسترنال ای دیتا اینجا کلیک کنید.
برای خرید هارد اکسترنال سیلیکون پاور اینجا کلیک کنید.
برای خرید هارد اکسترنال وسترن دیجیتال اینجا کلیک کنید.

برای دیدن تمامی برندهای هارد اکسترنال اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *