راهنمای خرید کالای دیجیتال

راهنمای خرید باتری گوشی و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

هر آنچه که باید در مورد راهنمای خرید باتری گوشی بدانید را در این مقاله برای شما بازگو کرده‌ایم. باتری گوشی یکی از اجزای مهم و اساسی در گوشی همراه است. خرید باتری باکیفیت که کارکرد مطلوبی داشته باشد، از دغدغه مهم افراد است. البته گوشی هایی که اخیرا تولید می‌شوند، در طراحی و عرضه باتری قوی تر عمل کرده اند. در ادامه به بررسی انواع باتری، عملکرد، نشانه های خرابی و روشهای صحیح استفاده از آن می پردازیم.

راهنمای-خرید-باتری-گوشی 000

راهنمای خرید باتری گوشی، اهمیت باتری گوشی

گوشی های هوشمند با ورود خود به بازار منجر به تغییرات بزرگی در سبک زندگی و عادات روزمره شدند. از طرفی تکنولوژی گوشی های هوشمند آن را تبدیل به وسیله ای برای برآوردن نیازهای روزمره نموده است.

در حال حاضر تقریبا همه کار را می توان از طریق تلفن همراه انجام داد. گسترش دامنه فعالیت و قابلیت های گوشی همراه موجب شد تا ساعات استفاده از آن افزایش یابد. به همین دلیل، داشتن باتری گوشی با طول عمر و کارکرد طولانی اهمیت زیادی دارد.

در گذشته باتری های گوشی همراه دارای اندازه های بزرگ، سنگین و طول عمر کوتاهی بودند. با گذشت زمان باتری گوشی با تکنولوژی جدید به بازار آمد. در حال حاضر باتری های جدید، دارای اندازه کوچکتر، وزن کمتر، ایمنی بیشتر و طول عمر بالاتری هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مقاله راهنمای خرید باتری گوشی ، به معرفی باتری های انواع گوشی می پردازیم.

راهنمای-خرید-باتری-گوشی 01

راهنمای خرید باتری گوشی ؛ انواع باتری گوشی همراه

ابتدا شما را با ساختار باتری گوشی آشنا می کنیم. ساختار باتری گوشی همراه همانند سایر باتری ها است. با این تفاوت که اندازه باتری، ضخامت و وزن آن کمتر است. در باتری های گوشی طی فرآیندهایی انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود.

باتری های گوشی همراه، بر اساس پارامترهای اندازه، جنس، وزن و ظاهر طراحی و تولید می شوند. علاوه بر این کارکرد طولانی مدت و نیاز دیر هنگام به شارژ از دیگر ویژگی هایی است که در ساختار باتری مورد توجه قرار می گیرد. با توجه به نیاز روزانه به موبایل و انجام کارهای گوناگون از طریق گوشی همراه، باتری هایی که به سرعت شارژ شده و ساعت های طولانی کار می کنند از استقبال بیشتری برخوردارند.

سازندگان باتری گوشی با بهبود طراحی و ساختار باتری و استفاده از مواد مرغوب سعی در برآورده کردن این نیاز دارند. با اینهمه استفاده صحیح از گوشی همراه و رعایت نکات مهم در افزایش طول عمر باتری منجر به عدم نیاز زود هنگام به تعویض باتری خواهد شد. از طرفی طول عمر دستگاه نیز افزایش یافته و عملکرد بهتری را به نمایش می گذارد.

راهنمای-خرید-باتری-گوشی 02

راهنمای خرید باتری گوشی ؛ دلایل خرابی باتری گوشی

یکی از علل مهم در خرابی باتری گوشی شارژ نامناسب دستگاه است. داشتن عادات و رفتارهای غیر حرفه ای می تواند به باتری آسیب وارد کرده و طول عمر آن را کوتاه نماید. علت مهم دیگر خرابی، دمای زیاد و یا خیلی کم باتری است. در دماهای بالا و یا محیط های بسیار سرد شارژ باتری به کندی انجام شده و دوام باتری به مرور زمان کاهش می یابد.

حتما دیده اید که در صورت استفاده زیاد از گوشی همراه، دمای آن بالا می رود. بالا رفتن دمای گوشی و باتری خطرناک بوده و علاوه بر خالی شدن شارژ باتری گوشی می تواند منجر به انفجار گردد. بدین ترتیب سعی کنید که دمای گوشی همراه و باتری متعادل باشد.

از دیگر علائم خرابی باتری گوشی استفاده از کابل و شارژرهای متفرقه است. باتری ها در میزان ولتاژ و آمپر مشخصی شارژ می شوند. نوسانات ولتاژ می تواند طول عمر باتری را کاهش دهد. بنابراین برای افزایش طول عمر باتری از شارژرهای توصیه شده و اورجینال استفاده کنید.

راهنمای-خرید-باتری-گوشی 05

یکی از موارد مهم در افزایش طول عمر باتری گوشی رعایت نکات مهم در هنگام شارژ است. در طول شارژ باتری از گوشی خود استفاده نکنید. استفاده از گوشی موجب کاهش راندمان باتری، افزایش دمای دستگاه و آسیب به باتری خواهد شد. از دیگر نکات مهم در هنگام شارژ باتری، زمان شارژ است. برخی افراد تصور می کنند که برای شارژ گوشی باید میزان شارژ باتری به صفر برسد.

در صورتیکه شارژ باتری در زمانیکه میزان شارژ آن به صفر و یا نزدیک آن رسیده است منجر به وارد آمدن آسیب به باتری گوشی می شود. سعی کنید در زمانیکه شارژ باتری شما به حدود ۲۰ درصد می رسد آنرا شارژ کنید. همچنین پس از شارژ باتری بلافاصله آن را از شارژر جدا کنید.

عدم جدا کردن سیم شارژ از باتری پس از اتمام شارژ، تاثیر بدی بر روی باتری و کارکرد آن می گذارد. یکی از عادات ناپسند در شارژ کردن باتری گوشی، اتصال شارژر به گوشی در تمام مدت شب است. باتری هایی که به این صورت شارژ می شوند، پس از چند ماه نیاز به تعویض خواهند داشت. در هنگام شارژ باتری دمای آن را کاهش دهید. جدا کردن قاب گوشی، عدم استفاده از تلفن همراه، دمای پائین محیط و در نهایت عدم استفاده مداوم از شارژ سریع از دیگر موارد مهم در افزایش طول عمر و عدم خرابی باتری محسوب می شود.

باتری گوشی همراه

علائم و نشانه های خرابی

در صورت استفاده نامناسب از باتری گوشی و عدم رعایت نکات مهم در زمان شارژ، عمر باتری کم شده و باعث خرابی می گردد. علائم و نشانه های خرابی باتری مشخص است. برخی علائم ظاهری بوده و با مشاهده باتری می توان به آن پی برد. باد کردن باتری یکی از نشانه های ظاهری خرابی باتری است. از دیگر نشانه های باتری که بر عملکرد دستگاه تاثیر می گذارد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شارژ شدن ناگهانی باتری
  • کاهش سریع میزان شارژ
  • خاموش شدن تلفن همراه
  • عدم روشن شدن گوشی همراه
  • گرم شدن باتری و گوشی در زمان روشن بودن دستگاه

همچنین در مواردی که گوشی همراه شما تنها با اتصال به شارژر روشن شده و کار می کند، باتری گوشی خراب شده است.

قیمت انواع باتری گوشی موبایل

قیمت انواع باتری های گوشی بسته به تکنولوژی به کار رفته در آن متغیر است. آخرین نسل باتری گوشی که لیتیوم پلیمری است بطور متوسط دارای قیمت بالاتری نسبت به سایر انواع باتری هاست. همچنین باتری های لیتیوم یونی که نوع متداول باتری های گوشی هستند، نسبت به نسل های قدیمی تر باتری موبایل گران تر هستند. نکته دیگر در خصوص قیمت انواع باترهای گوشی همراه نوع برند، میزان گارانتی، کیفیت و اندازه باتری است.

هر نوع گوشی همراه دارای باتری اختصاصی است که تنها باید از آن مدل در گوشی استفاده شود. انواع مدل های باتری اورجینال و یا متفرقه دارای قیمت های گوناگونی هستند. توصیه می شود در صورت نیاز به باتری گوشی، تنها از مدل های توصیه شده توسط سازنده و اورجینال استفاده کنید. تهیه باتری های متفرقه منجر به وارد آمدن آسیب جدی به عملکرد دستگاه می گردد.

گوشی همراه

راهنمای خرید باتری گوشی ؛ روش های افزایش طول عمر باتری موبایل

از زمان پیدایش انواع باتری موبایل تا کنون چندین نسل گذشته است. باتری های اولیه و قدیمی تلفن های همراه دارای وزن زیاد، حجم بزرگ، کارکرد کم و مدت شارژ کوتاهی بودند. این باتری ها به مرور زمان و یا توسعه تکنولوژی گوشی های هوشمند تغییراتی را به خود دیدند. بطور کلی چهار نسل باتری گوشی همراه تا کنون تولید و عرضه شده است. در ادامه مقاله راهنمای خرید باتری گوشی موبایل، به انواع آن اشاره می کنیم.

  • نسل اول باتری های گوشی همراه: نسل اول باتری های گوشی همراه بنام باتری نیکل کادمیوم نامیده می شدند. این باتری ها قابل شارژ و قابل حمل و نقل بودند و در ساختار آن ها از نیکل و کادمیوم استفاده شده بود. این نوع باتری در سال ۱۸۹۹ میلادی و در سوئد ساخته شد.
  • نسل دوم باتری های گوشی همراه: نسل دوم باتری های گوشی همراه باتری های نیکل هیدرید است. این باتری ها در مقایسه با نسل اول دارای وزن کمتر، اندازه کوچکتر، طول عمر بیشتر و ظرفیت بالاتری بودند. در ساخت این باتری نیکل هیدروکسی و هیدروژن استفاده شده است.
  • نسل سوم باتری های گوشی همراه: باتری لیتیوم یونی به عنوان نسل سوم باتری گوشی همراه تلقی می شوند. در این باتری ها یون های لیتیوم از سمت مثبت به منفی و برعکس در جریان هستند. این باتری ها دارای چرخه طول عمر طولانی هستند و با هر بار شارژ شدن طول عمر آنها کاهش پیدا نمی کند. در صورت استفاده صحیح از این نوع باتری ها گاهی اوقات تا سه سال نیز می توان از آنها استفاده نمود.

نسل جدید باتری های گوشی همراه

در نهایت باتری گوشی لیتیوم پلیمری در حال حاضر نسل جدید و آخرین نسل باتری های گوشی همراه هستند. عملکرد این باتری ها نسبت به سایر انواع باتری لیتیوم یونی ۵۰ درصد بیشتر بوده و توانایی نگهداری شارژ بالایی دارند. در صورت عدم استفاده از باتری های پلیمری می توان تا ماه ها بدون اینکه شارژ آن خالی شود، شارژ را پر نگه داشت. باتری پلیمری دارای پوشش محافظ سختی است که امکان آسیب وارد شدن، سوراخ شدن و یا آتش گرفتن آن را تا میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری

تکنولوژی های نسل جدید باتری های گوشی موبایل شامل باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری است. باتری های جدید دارای کارکرد طولانی تر، ماندگاری شارژ بیشتر، استحکام و دوام بالاتر و قابلیت شارژ سریعتر هستند. در این میان باتری های لیتیوم یونی، دامنه کارکرد وسیعتری دارند به طوری که اغلب باتری گوشی های جدید از این سری هستند.

در باتری های لیتیوم یونی در زمان کار دستگاه یون های لیتیوم از الکترود منفی به سمت الکترود مثبت تخلیه می شوند. در زمان شارژ باتری حرکت یون ها از الکترود مثبت به الکترود منفی خواهد بود. این نوع باتری ها انرژی بالایی تولید می کنند و در اختیار دستگاه قرار می دهند. وزن و حجم این نوع باتری ها کوچکتر از سایر باتری ها بوده و ولتاژی حدود ۳.۷ تولید می کنند. این باتری ها قابلیت شارژ دارند و در ساختار آنها از مدار محافظ هوشمند جهت دوام بیشتر استفاده می شود.

خرید باتری گوشی 07

راهنمای خرید باتری گوشی ؛ بهترین نوع باتری گوشی موبایل

با افزایش روز افزون استفاده از گوشی های هوشمند، داشتن باتری گوشی موبایل با کارکرد طولانی مدت، قابلیت شارژ سریع و مقاوم در برابر آسیب های محیطی مورد توجه قرار گرفته است. در سال جاری میلادی علاوه بر نیاز کاربران به گوشی های با باتری های مقاوم، سازندگان گوشی همراه نیز بر روی این مسئله توجه بیشتری داشته اند.

معمولا سه آیتم برای انتخاب بهترین باتری گوشی های موبایل در نظر گرفته می شود:

  1. میزان عملکرد باتری در فعالیتهای روزمره مانند جستجو در اینترنت و فضای مجازی
  2. میزان کارکرد در زمان پخش تصاویر متحرک و ویدئوها
  3. میزان کارکرد باتری در زمان اجرای انواع بازی های گرافیکی پرحجم و سه بعدی

سه مورد بالا می تواند معیار خوبی برای انتخاب بهترین باتری گوشی همراه باشد. برندهای شیائومی، سامسونگ، وان پلاس و آیفون جزو برندهایی هستند که به این مسئله توجه بیشتری نشان داده اند. در رده های بعدی می توان موتورولا را نام برد که سری های جدید خود را با باتری هایی با کارکرد قابل قبول طراحی و عرضه نموده است. اغلب باتری های مناسب برای گوشی همراه از نوع لیتیوم یون هستند.

قیمت انواع باتری گوشی موبایل

قیمت انواع باتری های گوشی بسته به تکنولوژی بکار رفته در آن متغیر است. آخرین نسل باتری گوشی که لیتیوم پلیمری است بطور متوسط دارای قیمت بالاتری نسبت به سایر انواع باتری هاست. همچنین باتری های لیتیوم یونی که نوع متداول باتری های گوشی هستند، نسبت به نسل های قدیمی تر باتری موبایل گران تر هستند. نکته دیگر در خصوص قیمت انواع باترهای گوشی همراه نوع برند، میزان گارانتی، کیفیت و اندازه باتری است.

هر نوع گوشی همراه دارای باتری اختصاصی است که تنها باید از آن مدل در گوشی استفاده شود. انواع مدل های باتری اورجینال و یا متفرقه دارای قیمت های گوناگونی هستند. توصیه می شود در صورت نیاز به باتری گوشی، تنها از مدل های توصیه شده توسط سازنده و اورجینال استفاده کنید. تهیه باتری های متفرقه منجر به وارد آمدن آسیب جدی به عملکرد دستگاه می گردد.

آیا باتری گوشی همراه را می توان تعمیر کرد

آیا باتری گوشی قابل تعمیر است؟ باتری گوشی همراه بطور متوسط یک الی دو سال ماندگاری دارد. البته برخی افراد با به کار گرفتن روش های صحیح و مراقبت از باتری، طول عمر آن را تا سه سال نیز افزایش می دهند.

در این میان برخی افراد نیز هر شش ماه یکبار نیاز به تعویض باتری دارند. واقعیت این است که برخی باتری های امروزی را تنها می توان با نرم افزارهای مربوطه تعمیر نمود. کالیبره کردن باتری یکی از این روش ها است. از دیگر روش های موثر در تعمیر باتری پاک کردن اتصالات باتری و موبایل، چسباندن و پوشاندن درزهای باتری، قرار دادن باتری در فریزر به مدت سه ساعت و انتقال پالس های الکتریکی از باتری دیگر به باتری گوشی همراه است. هر یک از این روش ها به عنوان روش های خانگی در احیا باتری محسوب می شوند. در صورتی که باتری شما با روش های مذکور احیا نشود، باید باتری خود را تعویض کنید.

 

ریحانه مرشدی

من نویسنده‌ام، وظیفه‌ من مبارزه با غفلت و بی‌خبری است. باید نوشت... باید نوشت...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *